DMAIC-projekti: Ohjelmistokomponentin toiminnan nopeuttaminen

Projektin kohteena oli ohjelmistokomponentti, joka lähtötilanteessa toimi liian hitaasti. Käyttödatan perusteella nähtiin, että käyttäjät jotka käyttivät komponenttia isoilla aineistoilla, käyttivät komponenttia vain kerran ja lopettivat siihen.
Suorituskykyä eli läpimenoaikaa piti nopeuttaa huomattavasti, jotta komponentti oli käytettävä.

Tavoite oli saada läpimenoaika alle kuuteen sekuntiin. Lähtötilanteessa tähän ei päästy yhdelläkään suorituskerralla. Mitatun datan perusteella havaittiin että koneen mittaama ja käyttäjän kokema suoritusaika eivät ole sama. Käyttäjän kokema suorituskyky mitattiin käsin, ja tilanne havaittiin oletettua huonommaksi.

Action (Analyze & Improve)

Analyysin perusteella huomattiin, että useat oletetuista juurisyistä eivät aiheuttaneet ongelmaa. Todellinen ongelma saatiin kaivettua esiin käyttämällä Design of Experiment (DoE) -menetelmää. DoE:n avulla prosessista huomattiin useita seikkoja, jotka eivät olleet aiemmin tiedossa ja joita ei käytännössä olisi havaittu ilman DoE:n käyttämistä.

Osa komponentista päädyttiin toteuttamaan eri tekniikalla. Uuden komponentin läpimenoaikatavoitteeseen pääsi yli 60 % suorituskerroista. Suorituskyky parani yli 70%.
Black Beltin kokemuksia projektista:

• Todella valaiseva kokemus tehdä. Erityisesti tekemistä auttoi, kun projektin kohde on niin tuttu. Pystyin keskittymään LSS-menetelmiin, ilman että huomio meni uuteen substanssiasiaan.
  • Jos olisin tehnyt tämän projektin ennen kurssia, olisin jättänyt molemmat MSA:t (Measurement System Analysis) tekemättä. Kun nyt tein ne, olin järkyttynyt. MSA osoitti, että tavoite pitää pudottaa puoleen. MSA myös osoitti, ettei mittaria voi käyttää lainkaan.
  • Mittarin vaihtuminen vaikeutti hieman tuloksien arviointia. Olen edelleen yllättynyt, kuinka paljon prosessista voi päätellä tuloksia mittaamalla, ilman että edes tuntee prosessia.
  • Monimuutujakokeiden (Design of Experiment, DOE) tekeminen oli uskomaton kokemus. Ei olisi mitään mahdollisuutta havaita aftersort & iso aineisto käyttäytymisen muutosta ilman DoE:ta.
  • Ennen projektia Lean Six Sigma projektin 12 askelta menivät minun päässä iloisesti sekaisin. Projektin jälkeen ovat (ainakin vielä) selkeästi jäsentyneet.

Jos olet kiinnostunut oppimaan, miten parantaa prosesseja Leanin ja Six Sigman avulla, ja hankkimaan samalla Belt Belt -sertifikaatin, tutustu koulutukseen linkissä: Black Belt-koulutus.